Foto:

WERKGELUK: GA ERVOOR, SAMEN MET JE BAAS

Rianne Lindhout20 March 2017

Maartje Wolff weet alles van werkgeluk. Ze studeerde cultuur, organisatie en management aan de VU en initieerde met haar collega’s van Happy Office op 28 maart het evenement Happy people better business.

Wat is werkgeluk eigenlijk? “Het gevoel van geluk dat je ervaart door je werk. Werk doen dat je leuk vindt, trots zijn op wat je doet, waardering geven en krijgen, plezier maken, groeien, goed zijn in wat je doet, verschil maken, gave resultaten halen, fijne collega’s hebben etcetera. Je bent gelukkig op je werk als je fluitend naar je werk en fluitend weer naar huis gaat. Het gaat namelijk niet over wat je denkt (hoe tevreden je bent over je werk), maar hoe je je er van dag tot dag voelt.”

Wat kunnen werknemers doen om gelukkiger te worden op hun werk? “Het begint met de juiste mindset: gelukkig wíllen zijn op het werk en daar ook zelf verantwoordelijkheid voor willen nemen. Iedere dag/week drie dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent, is bijvoorbeeld een krachtige oefening om je mindset te veranderen. Vervolgens is het belangrijk om te kijken wat jouw werkgeluk naar beneden haalt en wat het omhoog brengt.

“Werkgeluk stijgt als je een doel hebt, als je samen met je collega’s energie stopt in het helder maken en levend houden van de eigen bijdrage en aan het organisatiedoel. Daarvoor moet je zelf stappen zetten. Onderaf beginnen werkt vaak als een olievlek. Praktische tips:
– Vier kleine en grote successen, vergroot met elkaar de positieve emoties.
– Geef wat vaker een compliment. Dat is nog leuker dan er een te krijgen.
– Tijd en aandacht geven, levert heel veel positieve emoties op.

“Frustrerende dingen kunnen zijn: oneerlijkheid in de vorm van bijvoorbeeld onderbetaling, of het ontbreken van basismiddelen om je werk goed te doen. Zoals niet-werkende systemen, slecht materiaal en onderbezetting.”

Daar zeg je wat. Stel je werkt bij een grote verzekeraar en je moet met zo weinig mogelijk mensen zo veel mogelijk schades afhandelen en daarbij zo weinig mogelijk geld uitkeren? Zoiets is toch voor veel mensen de praktijk. Dan ben je niet heel fijn samen een mooi doel aan het realiseren. “Ik hoop niet dat dit voor heel veel mensen de realiteit is, want dat is funest voor het werkgeluk. Een hoge werkdruk in werk dat niet betekenisvol is, geeft ongezonde stress, wat leidt tot verhoogd ziekteverzuim, groot verloop van mensen en uiteindelijk tot hoge kosten en minder productiviteit. Dat is op de langere termijn voor niemand goed en daar moeten organisaties en mensen dus echt voor waken. Ga met je collega’s en manager kijken wat je hier aan kunt doen. En als je tot de conclusie komt dat dat niets is, is er maar één advies. Iets anders gaan doen! Werkdruk en stress zijn niet per se erg als je betekenisvol werk doet en jij je sterk verbonden voelt met je collega’s. Al moet er natuurlijk wel ruimte zijn om te ontstressen.”

Maar dan nog: de werkgever heeft ook een verantwoordelijkheid natuurlijk. “Zeker. Het is belangrijk dat organisaties een cultuur en structuur creëren waarin werkgeluk centraal staat en die mensen stimuleert om met hun werkgeluk aan de slag te gaan. Vaak betekent dat het (ruimte geven voor het) oplossen van de obstakels die mensen frustreren en het opnieuw inrichten van HR-beleid, communicatie, leiderschap, processen, autonomie enzovoort.”

Wie heeft uiteindelijk meer invloed op het werkgeluk: de werknemer of de organisatie? “Voorop staat de eigen regie: mensen kunnen alleen zichzelf gelukkig maken. Belangrijk is ook om te beseffen dat ‘de organisatie’ geen persoon is die iets kan doen. Mensen met invloed in de organisatie kunnen wel de voorwaarden scheppen, maar ook dat begint bij henzelf. Ongelukkige managers helpen niet in het creëren van gelukkige medewerkers. Zij moeten nut en noodzaak van werkgeluk begrijpen en daar ook actief op willen en kunnen sturen.”

Hoe zit het eigenlijk met jouw eigen werkgeluk? “Niemand is altijd en alleen maar gelukkig op het werk. Dan is er iets raars met je aan de hand. Ik heb absoluut goede en slechte dagen. Maar door van werkgeluk mijn werk te maken, ben ik me veel bewuster geworden van mijn eigen geluk en van hoe ik in het leven sta. Zo heb ik ontdekt dat ik van nature negatieve emoties sterk ervaar en lang bij mij kunnen blijven hangen. Dat is niet bevorderlijk voor geluksgevoel. Door een paar ‘simpele’ stappen heb ik geleerd om hiermee om te gaan en dat maakt dat ik nog positiever in het leven sta en daadwerkelijk gelukkiger ben van dag tot dag.”

‘Ik ben me nu veel bewuster van hoe ik in het leven sta’

“Met simpele stappen bedoel ik veel ruimte nemen om te sporten en rust te nemen: mediteren, yoga en slaap. Verder heb ik geleerd om onderscheid te maken tussen wat er in mijn hoofd gebeurt en wat feitelijk aan de hand is. Door dit van elkaar los te trekken, kan ik dingen die gebeuren gemakkelijker relativeren en er veel positiever naar kijken. Ik deel ook iedere dag met een vriendin de drie dingen waarvoor ik dankbaar ben, waardoor ik meer nadruk leg op mijn positieve ervaringen en de resultaten die ik heb geboekt. Doordat ik mezelf positiever en gelukkiger voel, ervaren mijn collega’s mij als ongecompliceerder, waardoor ook het samenwerken lichter en gemakkelijker is geworden. Kortom, een positieve spiraal omhoog.”

> werkgelukdeskundige is een beroep van de toekomst, staat in de nationale beroepengids.

> Het congres Happy people better business vindt plaats op dinsdag 28 maart 2017 in de Haagse Hogeschool en is gericht op iedereen die iets met werkgeluk wil. Het eerste event vorig jaar telde zo’n 200 deelnemers (voornamelijk managers en directeuren) van organisaties als KPN, bol.com, Rabobank, Lidl, UMC Utrecht, ASR en diverse gemeenten. Er zijn sprekers uit het bedrijfsleven, workshops door bedrijven en themaworkshops waarin mensen praktische handvatten krijgen om met werkgeluk aan de slag te gaan.