Foto:

SOLLICITEREN: 8 TIPS VAN 3 EXPERTS

Ronne Theunis15 June 2017

Op het career event van de masterstudie Culture Organization and Management krijgen studenten en alumni tips voor een vliegende start van hun carrière. VU Magazine schrijft mee: do’s & don’ts op de arbeidsmarkt.

COM

De gang op de vijfde is aan het einde van deze donderdagmiddag verlaten, maar in de achterste collegezaal is het een drukte van belang bij het COM career event. Zo’n zestig studenten en alumni zijn al vóór de officiële aftrap begonnen met netwerken. Dat begint al goed, want vanmiddag blijkt weer: wie een succesvolle entree op de arbeidsmarkt wil maken, moet een goed verhaal hebben. En een lange adem.

Life lessons van drie experts

Na het welkomstwoord is de beurt aan de (ervarings)deskundigen. Patrick Cahill, die de studie afrondde in 2016, heeft na maanden solliciteren eindelijk een interessante functie gevonden en heeft daarbij belangrijke life lessons geleerd. Geert Jansen en Maarten van Straaten zijn consultants bij recruitment- & consultingbureau OnlyHuman. Ze krijgen wekelijks talloze CV’s en spreken vele kandidaten die op zoek zijn naar een passende functie.

Ze delen hun tips & trics voor een succesvolle sollicitatie. Lees en leer:

1. Maak je eigen vacaturetekst

Schrijf, voordat je begint met solliciteren, voor jezelf op waar je naar op zoek bent. Waar ligt je kracht? Waar gaat je hart sneller van kloppen? Wat voor werk voelt niet als werk? Wees kritisch: als je de baan niet écht wil, kost het alleen maar energie. Als je het wél echt wilt, straal je dat ook uit. Zet dus voor jezelf de ideale vacature op papier en ga daarmee op zoek. Word je gegrepen door een functieomschrijving? Solliciteren!

2. Update je profiel op LinkedIn

LinkedIn is voor werkgevers een belangrijk platform om nieuwe kandidaten te vinden en sollicitanten te screenen. Zorg daarom voor een overzichtelijk profiel dat naast alle belangrijke gegevens over je opleiding en werkervaring ook relevante informatie over bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, reizen en (opvallende) hobby’s bevat. Zo geef je een compleet beeld van jezelf, zowel zakelijk als persoonlijk. Houd het wel professioneel: LinkedIn is geen Facebook.

3. Maak jezelf online vindbaar

Zorg dat werkgevers je online kunnen vinden. Denk aan je personal branding: hoe wil je dat mensen je zien? Welk ‘merk’ wil je van jezelf maken? Naast een goed LinkedIn-profiel kun je bijvoorbeeld gaan vloggen, een elevator pitch (promotiepraatje) over jezelf opnemen of artikelen publiceren waarin je kennis deelt. Zorg dat je verhaal op alle kanalen overeenkomt. Houd rekening met SEO (Search Engine Optimization), waardoor je eerder omhoog komt in zoekmachines. Als je een sterk (online) profiel hebt, zul je opvallen in de menigte en eerder worden uitgenodigd voor netwerkborrels, evenementen en sollicitatiegesprekken.

4. Wees jezelf

Het cliché der clichés en maar al te waar: blijf altijd jezelf. Doe je niet anders (bijvoorbeeld relaxter, grappiger of serieuzer) voor dan je bent. Dat houd je tijdens de sollicitatieprocedure misschien wel vol, maar als je straks vijf dagen per week iemand anders moet spelen, breekt je dat snel op. Natuurlijk laat je de beste versie van jezelf zien, maar blijf altijd authentiek.

5. CV Oké

Zorg voor een steengoed CV waarin je ervaring, vaardigheid en expertise staan vermeld en waaruit ook je persoonlijkheid blijkt. Spel- en typefouten zijn een absolute no-go, dus laat (ook als communicatiedeskundige) je teksten altijd door iemand checken. Er is geen standaard format voor een perfect CV, als het maar informatief en persoonlijk is. Stem je CV altijd af op de organisatie waar je solliciteert: bij een reclamebureau kun je creatiever zijn dan bij een bank.

6. Schrijf een goede brief

Hoewel het CV over het algemeen leidend is voor recruiters, geeft een brief een goede indicatie van jouw schrijfvaardigheid. Bovendien kun je in een brief je motivatie voor deze vacature toelichten als die niet of nauwelijks blijkt uit je vorige functies. Een goede brief is nooit langer dan één A4. Probeer de ontvanger in te schatten: is humor gepast of kun je het beter heel zakelijk houden? Verdiep je in het bedrijf voordat je gaat schrijven. Ook voor de brief geldt: er is geen perfect format. Een goede richtlijn is:

– korte inleiding met de reden dat je schrijft
– alinea over waarom jij de juiste vaardigheden hebt voor de functie
– alinea over waarom jij goed bij het bedrijf past (laat zien dat je het bedrijf kent)
– afsluiting

Websites met handige tips over brief en CV zijn: intermediair.nlcarrieretijger.nl/../sollicitatiebrief-en-cvvoorbeeldsollicitatiebrief.info http://www.loopbaanadvies.net/solliciteren/.

7. Heb geduld

Ook met een uitstekend online profiel, CV en brief kan het (heel) lang duren voordat je een baan vindt of zelfs maar wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dat kan frustrerend en pijnlijk zijn. Heb geduld! En probeer je tijd nuttig te besteden. Vorm met studiegenoten een clubje waarin jullie elkaar helpen met solliciteren en wijzen op interessante vacatures. Ga koffiedrinken met mensen die je willen vertellen over hun werk. En vertel iedereen in je omgeving dat je op zoek bent naar een baan, zodat ze je kunnen tippen als ze iets tegenkomen.

8. Houd vol

Laat je door afwijzing niet meteen uit het veld slaan, maar houd vol. En neem ook tijd om te ontspannen. Ga sporten, slapen of dansen, zodat je de dag erna weer met frisse energie een nieuwe brief kunt schrijven. Als je ergens bent afgewezen, maar later weer een interessante functie ziet bij hetzelfde bedrijf: probeer het dan zeker nog een keer. Een andere recruiter, andere functie-eisen of gewoon geluk kunnen ineens het verschil maken.

En tot slot…

Zie het solliciteren als een leerzaam proces en niet als een einddoel. Ook al krijg je twintig keer ‘nee’ te horen, je hebt maar één ‘ja’ nodig.

Sollicitatiegesprek

Lees ook het artikel Op sollicitatiegesprek: 10 tips.