logo
  • Over VU magazine
  • NL
  • EN
  • Zoeken
  • HOME
  • Alumni
    • Over VU magazine
    • Tip de redactie
  • Nieuws
    • Nieuws
    • AGENDA
    • Wetenschap
  • Verhalen
    • Cover story
    • 1 studie, 3 banen
    • De kijk van Dolf
    • Sleutelgat
    • Sinds 1880
    • Reünie
  • Delen
    • Weet jij het?
    • Meester-gezel
    • Toegepast
    • Leve(n) lang leren!
 logo
 logo
Wachtwoord vergeten?
  • HOME
  • Alumni
    • Over VU magazine
    • Tip de redactie
  • nieuws
    • Nieuws
    • Wetenschap
  • Verhalen

    Verhalen

    Bekijk alles
    • Politicologie: 1 studie, 3 banen

      15 maart 2018
    • ‘Uiteindelijk kan ik mezelf wel dwingen’

      14 maart 2018
    • De kijk van Dolf #10

      8 maart 2018
    • Cover story
    • 1 studie, 3 banen
    • De kijk van Dolf
    • Sleutelgat
    • Sinds 1880
    • Reünie
  • Delen

    Delen

    Bekijk alles
    • Levenslessen uit De luizenmoeder

      21 maart 2018
    • The product is You. Kun jij ontsnappen?

      21 maart 2018
    • Studenten leven zich uit op de FNV-kledingcampagne

      15 maart 2018
    • Werken bij
    • Weet jij het?
    • Meester-gezel
    • Toegepast
    • Leve(n) lang leren!
Home
Wetenschap
Beeld: Free Images

Tekentest toont autistische trekken aan in 10 minuten

Redactie12 april 2018
Wetenschap3 reacties

Een interactieve tekentest legt in tien minuten belangrijke autistische kenmerken bloot, zoals de neiging om op zichzelf gefocust te zijn en de behoefte aan controle over de situatie. Dat ontdekte Klinisch psycholoog Tineke Backer van Ommeren (71), die de test ontwikkelde en 24 april promoveert op haar onderzoek aan de VU.

De Interactieve Tekentest is al beschikbaar voor behandelaren en is geschikt voor kinderen van zes tot achttien jaar. Tijdens de test maakt het kind samen met de onderzoeker een tekening. Het krijgt expres geen instructies over wat te tekenen.

Backer van Ommeren werkte jarenlang bij GGZ in Arnhem en zat in het Autisme Team Gelderland. Ze deed daar veel ervaring op met jongeren met autisme. ‘Ik merkte toen al dat het vaak makkelijker is om contact te krijgen als je met een cliënt ging tekenen. Mensen voelen zich vaak sowieso vrijer om met je te tekenen dan over gevoelens te praten. Daar komt het idee voor de test uit voort’, vertelt ze in De Gelderlander.

Na haar pensioen begon ze het wetenschappelijke onderzoek naar de test, onder bijna zeshonderd kinderen. Het resultaat: kinderen met autisme gaven minder vaak de beurt aan de ander en waren veel minder geneigd de tekening van iemand anders te helpen afmaken. Ze tekenen juist vaker eigen objecten dan de deelnemers zonder autisme. Ook accepteren ze minder vaak de inbreng van de ander: die negeren ze gewoon.

Autisme in Nederland

In Nederland hebben bijna 200.000 mensen autisme. Een van de belangrijkste kenmerken van autisme is het niet goed op de ander kunnen reageren: beperkte wederkerigheid. Dat is moeilijk objectief te meten.

Het wordt soms pas laat ontdekt, met name als ze normaal begaafd zijn en sociale regels kunnen leren en toepassen. In zulke gevallen blijven adequate zorg en ondersteuning uit, wat leidt tot allerlei problemen en minder welbevinden. Het kost de samenleving gemiddeld twee miljard euro per jaar.

Tweet
Print

autismePsychologiepsychologie en pedagogiek

3 reacties

  1. 17 april 2018 irmgard jacobs Beantwoorden

    Alle testen zijn gericht op de eigen focus , niet op het te testen individuele kind
    Resultaat een DSM V diagnose , een reificatie , geen oorzaak .
    Wat de diagnose (op de lange termijn) betekent voor die persoon,. voor familie, vrienden, onderwijs, verzekering rijbewijs , hypotheek , sollicitatie
    wordt mensen niet verteld.
    Het stigma waar je aan wordt blootgesteld is niet niks.
    Inzichten in autisme ….. containerbegrip… ieder vult in op zijn manier …eigen spontaniteit is weg
    Dat voelt een kind als geen ander.
    Iedereen leert je gebruiksaanwijzing te gebruiken,… op zijn eigen manier… iedereen krijgt handvatten … ,, die ze echter vreemd genoeg voor zich zelf niet hebben en ook vreemd opkijken als er wordt gevraagd hoe men met hen om moet gaan !
    Vaak zijn mensen zelf beledigd… terwijl ze zelf zo met anderen omgaan.
    Het doemdenken gaat ver, zelfreflectie alleen voor de autist
    Als kinderen andere problemen hebben op lichamelijk vlak of een hechtingsstoornis, gewoon introvert zijn e,d of degene die de test afneemt hen niet ligt krijg je na de tekentest dan de diagnose autisme .
    Waarom is hun manier van wederkerigheid niet goed
    Waarom zouden ze anderen een beurt geven
    Een tekening van een ander afmaken of je laten helpen met je eigen tekening… dat mag op school vaak niet van de leerkracht…en zeker niet op eigen initiatief.
    Wat is er mis met eigen objecten.. en zijn ze wel zo eigen ?
    Tekenentest , zonder instructies en daar dan labels aan geven .is invullen van eigen focus
    Je ziet wat je wilt zien.en wordt daarin bevestigd
    Of hadden ze de diagnose al gekregen en wordt die nu nog eens extra bevestigd .
    Misschien toch zoeken naar oorzaken i.p.v bevestigen van reïficaties
    Wel zo eerlijk voor een kind in een afhankelijkheidspositie…

    .

  2. 19 april 2018 Hessel Posthuma Beantwoorden

    Leuke vondst. Maar ide een na laatste zin staat “lijdt”; dat moet “leidt” zijn. Dus vraag een autist om fouten op te sporen. Dat kan hij veel beter dan de niet-autistische mens. Dan heb je ook een snelle test. En dan gaat het over een kwaliteit van een autist.

    • 19 april 2018 Mieke Beantwoorden

      👍👍

Reageer Reactie annuleren

Emailadres zal niet zichtbaar zijn.

Gerelateerde artikelen

  • Levenslessen uit De luizenmoeder

    Rianne Lindhout21 maart 2018
  • Dit is dus een narcistische baas

    Rianne Lindhout9 maart 2018

Laatste tweets

  • 19 april 2018 19:53
    RT @VU_FBW: @Remko_Soer @sixdijkstra Gefeliciteerd @VUalumnus #bewegingswetenschappen @VU_FGB Marianne @sixdijkstra

  • 19 april 2018 13:55
    RT @VUamsterdam: VU Vrijheidsmaaltijd. 5 mei in het Westerpark. Kom lunchen en speeddaten met 15 Amsterdammers die de wereld een stu… https://t.co/ulX10QTUJy

  • 19 april 2018 09:41
    RT @FlipseAb: Een eeuw opleiding Geschiedenis aan de VU; dat vieren we op 15 juni met een congres fgw.vu.nl/nl/nieuws-agenda/age… en o… https://t.co/yFf5BNvZmo

  • 17 april 2018 10:21
    Wij feliciteren VU-alumna Jannetje Koelewijn met deze prachtige prijs! @VUamsterdam @FGWVU @nrc twitter.com/nrc/status/9861281…

  • 16 april 2018 16:18
    RT @VUhistoricus: Op 12 april 1973 werd het carillon op het @VU_hoofdgebouw voor het eerst bespeeld. Tegenwoordig elke maandagochten… https://t.co/KmZhYtPwLU

Nieuwste artikelen

Historici hebben de toekomst

20 april 2018

Tekentest toont autistische trekken aan in 10 minuten

12 april 2018

‘Live together or perish as fools’

22 maart 2018

Levenslessen uit De luizenmoeder

21 maart 2018

The product is You. Kun jij ontsnappen?

21 maart 2018

De inhoud van dit bericht is alleen zichtbaar voor gevalideerde gebruikers van VU magazine.

Registreren

Over VU Magazine

In VU Magazine delen we inspirerende alumniverhalen, nieuws, tips, netwerk en VU-wetenschap met onze oud-studenten. We willen op deze manier graag in contact blijven en alumni de mogelijkheid bieden ook elkaar te vinden. Elke zes weken een update in je mailbox? Meld je aan.

We horen graag wat je ervan vindt. Valt je iets op? Geef ons dan even een seintje.

Zoeken

  • Tip de redactie
  • Contact
  • Colofon

Social Media

  • Twitter

    368 Followers

    Follow
  • Follow
Bekijk alle social media profielen
Copyright 2017 VU Amsterdam
Copyright VU Amsterdam

Deze site gebruikt cookies. Als u onze site bezoekt gaat u akkoord met het plaatsen van cookies. Geef mij uitleg

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close