Foto: David Meulenbeld

1 STUDIE, 3 BANEN: BUSINESS ADMINISTRATION: STRATEGY AND ORGANIZATION

Marjolein de Jong6 April 2021

Inmiddels zijn er meer dan 100.000 VU-alumni. Waar kwamen ze na hun studie terecht? In deze rubriek portretteren we drie alumni die dezelfde opleiding deden. Deze keer alumni van de master Business Administration: Strategy and Organization. 

Marleen Selten
Marleen Selten (26) studeerde af in 2019 en zet zich als consultant in om het bedrijfsleven te verduurzamen.

Wat heeft de master Business Administration: Strategy and Organization voor jou betekend?

„Het is een grote meerwaarde dat het bedrijfsleven echt wordt betrokken bij de opleiding. Zo gaf de verantwoordelijke voor het duurzaamheidsbeleid op Schiphol een gastcollege voor het vak Strategic Corporate Social Responsibility. Naderhand heb ik met haar contact opgenomen om een dagje mee te lopen. Mede daaruit is mijn eerste baan op Schiphol ontstaan. Mijn tip is dan ook: als iemand iets doet dat je interessant vindt, gewoon contact opnemen. Wie weet wat eruit komt."

Sinds drie maanden werk je als consultant bij Driven by Values. Wat doe je daar precies? 

„Als consultant help ik bedrijven, gemeentes en netbeheerders bij complexe vraagstukken op het gebied van duurzaamheid en energietransitie. Zo ben ik nu bezig met de visie en het beleid voor laadinfrastructuur voor verschillende gemeentes. In 2030 moeten alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Hoe ga je daar als gemeente mee om? Hoe zorg je bijvoorbeeld dat er geen rijen voor laadpalen staan? Voor mensen die van uitdaging en afwisseling houden, raad ik werken bij een consultancybedrijf absoluut aan. Ook kom je zo op een gemakkelijke manier achter wat je wel en niet leuk vindt om te doen en krijg je vaak ook mogelijkheden om je verder te ontwikkelen."

Hoe ben je op het spoor van duurzaamheid gekomen? 

„Mijn vader is een klimaatwetenschapper. Ik kreeg dus al jong mee wat de effecten zijn van ons handelen op onze omgeving. En belangrijker, dat het nog niet te laat is om er wat tegen te doen. Ik vind het leuk om op een innovatieve manier met duurzaamheid bezig te zijn. In 2017 won ik de Young Entrepreneurs Zuyd Award met een gezond fastfood concept. Dé gezonde variant van de McDonalds waarbij gerechten niet alleen lekker en snel klaar te maken zijn, maar ook nog eens gezond. Ook ben ik momenteel bezig met het opzetten van een webshop met duurzame en fairtrade sieraden. Deze sieraden van gerecyclede materialen worden gemaakt door sociale ondernemers in Kenia en India."

Daarnaast was je jarenlang voorzitter in het bestuur van Young and Fair. Vertel!

„Young and Fair is een organisatie die met gastlessen op middelbare scholen en jaarlijkse festivals bewustzijn creëert omtrent duurzaamheid en eerlijke handel. Als je als tiener kleedgeld krijgt dan neig je wellicht naar de goedkopere winkels. Je leert op die leeftijd nog niet over de uitbuiting, mishandeling en vervuiling die daar vaak achter zit. Vaak hebben mensen namelijk geen lak aan de natuur of mensenrechten, maar weten ze simpelweg niet wat zich allemaal afspeelt onder de oppervlakte. Het is onwijs interessant, leuk en daarnaast ook nog eens waardevol om deze informatie aan het licht te brengen."

Lars van der Wal
Lars van der Wal (29) studeerde af in 2018 en is oprichter van GymStory B.V., een mobiel platform waarmee gebruikers hun fitnessactiviteiten in de sportschool moeiteloos kunnen tracken.

Hoe kwam je op het idee voor GymStory?

„Ik gebruik al bijna tien jaar de hardloopapp Runkeeper. Tijdens mijn studententijd was ik aangekomen en ik wilde wat afvallen met hardlopen. Van het hardlopen zelf genoot ik niet, maar de app maakte het leuk. Je kunt namelijk je eigen prestaties verbeteren en het opnemen tegen andere gebruikers. Dat werkt motiverend. Inmiddels gebruik ik tracking apps voor skiën, fietsen, wandelen en zelfs slapen. Ik kan niet meer zonder. Voor fitness was er niets. Ik weet hoe leuk dat kan zijn, dus zag daarin een grote markt. Ook de fitnessindustrie was erg geïnteresseerd in mijn plan."

Hoe werkt het precies?

„Als mensen gaan fitnessen, verwachten ze dat ze iets aan hun uiterlijk gaan veranderen. Of dat nu spieren kweken of afvallen is. Na een paar weken zijn ze vaak verbaasd dat het niet of nauwelijks werkt als je zelf maar wat doet in de sportschool. Dat is simpel op te lossen als mensen hun oefeningen kunnen bijhouden. Wij ontwikkelden een sensor die aan elk kracht fitnessapparaat geplaatst kan worden. Deze sensor maakt verbinding met je telefoon en zo kun je via onze app je oefeningen bijhouden en het opnemen tegen vrienden of anderen in de sportschool."

„We werken B2B en dus kopen sportscholen van ons het gebruikersplatform inclusief de sensoren. Waar we naartoe willen, zijn gepersonaliseerde trainingsschema’s op basis van slimme algoritmes. We gaan samenwerken met professoren en PhD’ers van de opleiding Bewegingswetenschappen van de VU. Wij leveren onze sensoren en de unieke data bij hen aan en zij gaan onderzoek doen en de data valideren. Zo heeft iedereen voor noppes een personal trainer voor in zijn of haar broekzak."

 Hoe heeft de opleiding je geholpen bij het opzetten van je bedrijf?

„Het idee voor de GymStory had ik voor mijn master en ik heb de studie gericht gevolgd en inhoudelijk samengesteld om mijn eigen bedrijf te starten. Ik kan wel zeggen dat ik aan alle vakken iets heb gehad. Tijdens het vak Open Innovations leerde ik een belangrijke les. Veel ondernemers willen - uit angst en helemaal in de opzetfase - alles voor zichzelf houden. Daardoor kun je kansen mislopen. Praat over je plannen en betrek externe partijen juist bij het innoveren. Ik ben vrij open geweest - zonder alle bedrijfsgeheimen prijs te geven - en heb samenwerkingen gezocht met andere bedrijven én concurrenten. Doordat andere bedrijven kunnen aanhaken, kun je sneller de markt op en met een product van betere kwaliteit."

Camila Buhler
Camila Bühler (25) studeerde af in 2019 en werkt als bedrijfsanalist bij Deloitte.

Je komt oorspronkelijk uit Duitsland. Wat maakte dat je ervoor koos een master aan de Vrije Universiteit te volgen?

„Tijdens mijn bachelor culturele studies in Duitsland volgde ik eigenlijk per toeval een vak over het bedrijfsleven. Het was een onverwacht groot succes. Ik werd verliefd op de innovatie die het bedrijfsleven biedt en heb mijn lesprogramma daarop aangepast. Na mijn diploma sloot de master Business Administration: Strategy and Organization precies aan op de vraag die ik zo interessant vind. Namelijk, hoe kun je een bedrijf laten groeien op een innovatieve manier?"

Wat vond je van de opleiding?

„De opleiding kwam overeen met mijn verwachtingen. Door de grote variëteit aan vakken kon ik kennismaken met veel verschillende onderdelen van het bedrijfsleven. Van bedrijfsverantwoordelijkheid, tot allianties, fusies en overnames en het bedenken van strategieën. De opleiding sluit ook aan op de praktijk. Zo maakte ik met medestudenten een business case voor een consultingbureau en presenteerden we onze resultaten aan de cliënt zelf. Erg leuk om te doen."

„Mijn band met de VU en de opleiding is nog steeds warm. Ik help huidige studenten van de master bij het vinden van een baan. Als net-afgestudeerde ervoer ik zelf de banenmarkt als overweldigend. Waar moest ik beginnen? Daarom geef ik studenten tips and tricks en vertel hoe ik het destijds aangepakt heb. Het belangrijkste is om goed te weten welke mogelijkheden je hebt. Dat kan door mee te doen aan loopbaanactiviteiten aan de VU, of naar evenementen van bedrijven te gaan. Wees ook niet bang als je niet direct weet wat je wilt. Het werkt vaak goed als je zoekt naar dingen waarin je geïnteresseerd bent. Dan volgt de rest vanzelf."

Je werkt nu als bedrijfsanalist bij Deloitte. Wat doe je daar precies?

„Als consultant help ik grote bedrijven met het integreren van SAP software. Met deze software kun je alle onderdelen van een bedrijf integreren, waardoor een bedrijf absolute controle heeft over al hun verschillende bronnen, data en communicatiemogelijkheden. Het biedt end-to-end oplossingen voor financiën, productie, logistiek, distributie et cetera. Ik help klanten om een dergelijke transformatie te realiseren en zo het bedrijf te laten groeien. Precies in mijn straatje dus."