Foto: David Meulenbeld

1 STUDIE, 3 BANEN: BUSINESS ANALYTICS

Marjolein de Jong8 December 2020

Inmiddels zijn er meer dan 100.000 VU-alumni. Waar kwamen ze na hun studie terecht? In deze rubriek portretteren we drie alumni die dezelfde opleiding deden. Deze keer alumni: Business Analytics.

Loey
Loey Wittink (31) is afgestudeerd in 2012 en werkt als bankier bij ABN Amro.

 Wat vond je van de opleiding?

„Ik ging met veel plezier naar college. Het bijzondere was de combinatie van bedrijfskunde, wiskunde en informatica. Door te programmeren leerden we hele concrete problemen oplossen. Al in de eerste week gingen we naar kantoorartikelenbedrijf Ricoh om een versimpeld inkoopprobleem op te lossen. Tijdens een ander project optimaliseerden we de planningsprobleem van het VU-ziekenhuis. Toen leerde ik al dat de werkelijkheid zo complex is dat het belangrijk is om een simpel model te hanteren."

Wat doe je nu precies bij ABN Amro?     

„In de kroeg zeg ik meestal dat ik iets met rentebeleid doe”, zegt Loey lachend. „Mijn specifieke werk is vrij abstract. Het komt er in principe op neer dat ik analyses uitvoer waarmee ik vervolgens de risico’s en prijzen van financiële producten inschat. Die analyses hebben veel invloed op hoe de bank werkt. Of het nu gaat over het lanceren van nieuwe producten, de tarieven van spaarrentes of tarieven voor hypotheken. Ik zag mezelf eigenlijk nooit als bankier, maar inmiddels zit ik er al zeven jaar zeer tevreden."

Daarnaast doe je iets heel anders, namelijk bloggen over geld. Vertel!

„Het viel me steeds vaker op dat veel jonge mensen weinig tot geen verstand hebben van geld. Als je 18 bent, moet je zelf maar uitvinden hoe je met geld om moet gaan. Veel mensen van mijn leeftijd hebben dan ook geen euro geïnvesteerd. Vaak doordat ze niet weten hoe beleggen werkt. Ik probeer mijn lezers te inspireren niet enkel hun geld op de bank te laten staan en er geen rente over te krijgen, maar ermee te beleggen of te investeren."

Cindy
Cindy de Groot (33) is afgestudeerd in 2010 en werkt als zelfstandig ondernemer. 

Maakte je loopbaan een vliegende start?

„Absoluut. Ik ben direct aan het werk gegaan als business consultant bij ORTEC, één van de grootste leveranciers van optimalisatie software en analyse oplossingen. Hier werkte ik aan de ontwikkeling van op maat gemaakte wiskundige modellen voor verschillende multinationals. Na twee jaar werd ik gevraagd een van mijn projecten tijdelijk vanuit Amerika uit te voeren. Het project was al snel succesvol en uiteindelijk mocht ik daar vanuit het niets een compleet nieuwe vestiging opzetten."

Je bent vervolgens voor jezelf begonnen. Hoe dat zo?

„Toen ik drieënhalf jaar later terug verhuisde, dacht ik: dit wil ik blijven doen, en startte mijn eigen onderneming ACTLytics. Ik richt me op de vertaling tussen een softwareleverancier en de eindgebruiker. Hoe zorg je dat wiskundige software daadwerkelijk gebruikt kan worden? Het is dus niet zo dat ik een analyse oplever en dan weer vertrek. Ik blijf bij de implementatie betrokken."

„Zo heb ik een project gedaan voor een grote olie-, gas- en chemiemultinational. Zij hebben software aangekocht om zowel hun korte als middellange termijn productieplanning te optimaliseren. Veel eindgebruikers waren gewend in Excel te plannen en gebruikten oude werkprocessen in de nieuwe softwareomgeving waardoor het verwachte resultaat niet werd behaald. Ik heb de planners door middel van training de nieuwe mogelijkheden van de wiskundige modellen laten zien, en daarnaast geholpen om bijbehorende processen aan te passen zodat de planners efficiënt konden samenwerken."

Wat vind je zo leuk aan het werk dat je doet?

„Ik geniet er enorm van als mensen die totáál geen interesse hebben in wiskundige modellen veel profijt hebben van het resultaat. Het is echt een uitdaging om eindgebruikers het vertrouwen te kunnen geven dat de “blackbox” die ze gebruiken werkt. Heerlijk vind ik dat. De toegevoegde waarde zie je uiteindelijk altijd terug: in geld, een hogere productie of minder CO2-uitstoot. Van wiskunde moet je profiteren!"

Sandjai
Sandjai Bhulai (44) is afgestudeerd in 1998 en is hoogleraar en ondernemer. 

 Waarom koos je voor de opleiding? 

„Ik was altijd al gek op wiskunde. Het is eigenlijk net een puzzel. Als je de logica begrijpt en het recept weet, dan kom je er wel. Ook was ik als klein jongetje verzot op computer graphics. Ik wilde de technieken daarachter begrijpen en ook zelf kunnen maken. De studie Business Analytics sloot hier met zowel wiskunde als programmeren perfect op aan. Bovendien kun je de kennis die je vergaart, ook daadwerkelijk gebruiken om bedrijfsproblemen op te lossen." 

Na je studie ben je nooit meer weggegaan uit de academische wereld. Wat voor onderzoeken doe je zoal? 

„Ik kijk naar allerlei systemen waarbij beslissingen moeten worden genomen, maar waar de omgeving onzeker is. Dat kan zijn omdat het systeem te groot is om alle informatie op tijd binnen te krijgen of te complex is om door te rekenen. Zo help ik bijvoorbeeld de AIVD om hackers te pakken. In het systeem dat ze gebruiken komen connecties binnen van buiten. Ik ontwikkel algoritmes om te bepalen welke kwaadaardig en welke goedaardig zijn."

„Een ander bijzonder project voer ik uit bij 113 Zelfmoordpreventie. Zij hanteren een chatfunctie op de website waar berichten van hulpvragers binnenkomen. Ik probeer een algoritme te ontwikkelen die medewerkers kunnen helpen chatberichten te analyseren en een voorstel doen voor een reactie. Het is een emotioneel zwaar beroep, dus het is fijn als er iets van een leidraad is."

Daarnaast heb je onlangs een bedrijf opgericht. Vertel!

„Als onderzoeker kom ik veel bij bedrijven om wetenschappelijk onderzoek te doen. Vaak merkte ik dat bedrijven wel willen optimaliseren, maar er niet klaar voor zijn omdat ze geen testdata kunnen aanleveren waar wij mee aan de slag kunnen. De data staat dan bijvoorbeeld verspreid in boekjes of verschillende Excelbestanden. Met PersonalAlze helpen ik en mijn compagnons een bedrijf de boekhouding op orde te brengen. Vervolgens voeren we analyses uit waarbij we bestaande technieken kunnen toepassen, maar ook nieuwe technieken kunnen ontwikkelen en daarmee de wetenschap vooruithelpen. Zo is het cirkeltje weer rond."