Tom Vuorinen (42) studeerde ooit de master Beleid, Communicatie en Organisatie aan de Vrije Universiteit. Naast zwoegen in de boeken, was hij ook een sociale student: hij richtte een studievereniging op en tapte biertjes in een studentenkroeg. Dat alles komt nu samen in zijn huidige baan als consultant bij Groupmapping.
Waarom heb je voor de master Beleid, Communicatie en Organisatie gekozen? "Dat is eigenlijk heel simpel. Ik had mijn bachelor Technische Bedrijfskunde en Logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam al gedaan. Daarna besloot ik in Rotterdam Bedrijfskunde te gaan doen, maar dat hield ik gauw voor gezien. Veel te theoretisch. Om dat jaar te vullen besloot ik sociologische bijvakken op de VU te volgen. Die link met mensen paste veel beter bij mij en vond ik daarna wél in mijn master. Daarbij vond ik de VU een heerlijke universiteit. Oja, en het was in Amsterdam en ik ben groot Ajaxsupporter. Niet onbelangrijk."
Waarom vond je het zo’n fijne universiteit? "Vooral om het bruine café dat op de campus stond. Laatst was ik weer eens op de VU en wilde daar een biertje drinken, maar het bestaat niet meer. Jammer hoor. Daar heb ik flink wat uurtjes doorgebracht toen ik mijn scriptie schreef. Dat was namelijk best een flinke bevalling. Ik was na honderd bladzijden toch niet zo te spreken over mijn onderwerp en ben weer opnieuw begonnen."
En gebruik je nu nog weleens iets van wat je tijdens die studie hebt opgestoken? "Zonder te overdrijven: elke dag. Het klinkt misschien cliché, maar achteraf vielen alle puzzelstukjes in elkaar. Ik richt me nu namelijk op relaties tussen professionals die bij een bedrijf werken. De technische kant van bedrijfskunde, het stukje communicatie en organisatie en ook het sociale aspect komen hierin allemaal samen."
Kun je vertellen wat je bij Groupmapping doet? "Waar het op neerkomt is mensen van een organisatie mobiliseren én activeren. Vaak zie je een kleine groep mensen, bijvoorbeeld een Raad van Bestuur, die iets bedenken. Bijvoorbeeld een strategie of reorganisatie. Maar de mensen in diezelfde organisatie, de werknemers, denken: ‘Ja dag, wat moet ik met deze reorganisatie?’ Wat wij doen, is in gesprek gaan met de werknemers. We betrekken hen in de plannen en laten ze meedenken. Daardoor gaat het draagvlak omhoog én is de strategie uiteindelijk beter, want de mensen in de organisatie zelf weten soms beter hoe het er in het echt aan toegaat."
Maar wat als de plannen van zo’n Raad van Bestuur vaststaan? "Randkaders kunnen vaststaan, maar die moet je wel slim communiceren. Het is vergelijkbaar met de bedtijd van mijn dochter van vier. Als ik tegen haar zeg dat ze naar bed moet, is haar standaard antwoord ‘Nee’. Maar als ik tegen haar zeg: óf papa gaat je dragen óf je gaat zelf, dan ligt de keuze bij haar maar naar boven gaat ze."
Naast consultancy geven jullie ook trainingen aan bedrijven. Vertel! "Het is een bekend fenomeen in veel organisaties: soms doet iedereen van een afdeling heel erg z’n best, maar werkt de communicatie tussen verschillende afdelingen slecht. Er zijn vaak zoveel aannames tussen collega’s en ze praten niet goed met elkaar. Daar komt sociologie dus om de hoek kijken. Wij proberen hen bij elkaar te brengen en van de losstaande belangen één belang te maken. Dat deden we bijvoorbeeld al bij bouwbedrijf BAM en de Nationale Politie. Het is gaaf met een grote groep mensen bij elkaar leuke dingen te doen. Vroeger deed ik dat al in de kroeg en nu weer."