Vanuit haar kantoor pal naast de Bijlmerbajes in Amsterdam, omgeven door groothandels en scootergarages, leidt Maartje Frederiks de succesvolle foodstart-up HelloFresh. Ze geniet van de impact die ze heeft als ondernemer. Maar wellicht nog meer van het tastbare product dat ze levert.
Je had een fantastische baan bij &samhoud. Een bureau dat bekend staat als een heel goede werkgever. Waarom gaf je dat allemaal op om ondernemer te worden? “Tijdens m’n werk als veranderconsultant leerde ik enorm veel en kreeg ik de kans om ervaring op te doen in verschillende sectoren. Maar ik miste het gevoel echt impact te hebben. Als consultant heb je uiteindelijk weinig invloed op wat er met je advies wordt gedaan.
Natuurlijk was het heel spannend om de overstap te maken. Ik liet een mooie baan achter. Maar ik wist ook meteen: deze kans krijg ik maar één keer. Ik had een duidelijke visie en ik wist dat impact maken belangrijk voor me was. Toen ik heel klein was wilde ik mensen helpen. Eerst als leraar – mijn vader was ook leraar– en ook als dokter. Nu help ik heel veel mensen om gezond, gemakkelijk én en lekker te eten. Ik vind het leuk dat we een heel tastbaar product maken dat mensen helpt, want iedereen kookt. Heel anders dan een advies geven.”
‘Tijdens m’n studie was ik al vaak degene die bij projecten de kar trok’
Je werd gevraagd voor deze klus. Waarom vroegen ze jou? “Ik ben via via benaderd. Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ik werk heel intens. Tijdens m’n studie was ik al vaak degene die bij projecten en werkgroepen de kar trok. Je moet honderd procent ergens voor willen gaan. Ik ben heel resultaatgericht en mensgericht. Ik besteed veel aandacht aan mijn team.”
En ging het ondernemen vanaf het begin al goed? “Je groeit erin en je leert heel veel. Zo ben ik met collega’s soms (te) veel bezig met de waan van de dag en focussen we vooral op wat beter kan. Dan vergeet ik om stil te staan bij wat allemaal goed gaat. Ik leer om bewust doelen neer te zetten en het vervolgens ook goed te vieren als we een mijlpaal bereiken. Nu we groter worden moet ik ook leren loslaten. Ik geloof in vrijheid en verantwoordelijkheid leggen bij mensen. Maar ik ben uiteindelijk verantwoordelijk voor het bedrijf in Nederland en België, het blijft mijn kindje.”
Hoe ziet jouw werkdag er uit? “Ik begin iedere dag met een fietstocht van een half uur. Ik zorg ervoor dat ik na aankomst een half uur heb om de dag voor te bereiden: wat staat er op de agenda, welke afspraken heb ik? Verder is het enorm divers. Ik moet mijn medewerkers managen en alles in goede banen leiden, dus ik heb veel afspraken hier op kantoor. Daarnaast bezoek partners en leveranciers om bijvoorbeeld nieuwe producten te selecteren.
‘Nu we groter worden moet ik ook leren loslaten’
“Samen met mijn team ben ik veel bezig met de strategie van ons bedrijf. Ik ben ook regelmatig in het warehouse in Zoetermeer, waar de HelloFresh Boxen met de hand worden ingepakt en waar de bezorging wordt gecoördineerd. Dat klinkt makkelijk, maar we besteden veel tijd aan het optimaliseren van de processen zodat dozen ook echt foutloos en snel worden ingepakt. Dit goed doen is heel belangrijk voor ons. Vergeleken met mijn werk als consultant reis ik weinig, en dat vind ik prettig.”
Wat vind je niet leuk aan je werk? “Veel verantwoordelijkheid hebben, is weleens zwaar. Het gaat altijd door. Ik kan goed afstand nemen van mijn werk, maar ik ben nooit echt vrij. Onze klantenservice is zeven dagen per week operationeel en we bezorgen ook in het weekend. Als er ergens in de keten iets mis gaat, heb ik toch de eindverantwoordelijkheid.”
Waarom koos je voor de VU? “Ik ben opgegroeid in Hoorn en veel klasgenoten gingen studeren in Groningen. De VU stond bekend als een schoolsere universiteit dan de Uva met structuur. Dat sprak me toen aan. Het eerste jaar woonde ik thuis en reisde ik heen-en-weer.”
Gebruik je nog vaak de kennis die je op de VU opdeed? “Bedrijfskunde is een heel goede basis. Alhoewel ik het toen niet zo interessant vond, was ik bij de start van HelloFresh erg blij met mijn vakken accounting. Daar had ik toen veel aan. We deden ook opdrachten voor bedrijven. Dat was een goede voorbereiding op mijn werk als consultant en nu als ondernemer. Ik vond business courses en gastcolleges ook altijd een goede aanvulling.”
Hoe kwam je aan je eerste baan? “Ik heb altijd gewerkt en stages gelopen naast mijn studie. Ik moest gewoon mijn eigen boontjes doppen. Ik werkte bijvoorbeeld als receptioniste bij een sportschool en in de bediening bij het Amstel Hotel. Daar leerde ik servicegericht zijn. Al snel werden m’n bijbanen serieuzer. Ik werd accountmanager bij een reclamebureau en ging tijdens m’n studie werken bij &samhoud waar ik later ben doorgegroeid.”