Foto: Danielle Kliwon

Laurens: 'Eersteklas tweedehands koop je bij Whoppah'

Marjolein de Jong17 December 2019

Laurens van der Schoot (30) studeerde Business Mathematics and Informatics aan de VU en startte tegelijkertijd een bureau voor examentrainingen. Nu werkt hij als Manager Operations bij Whoppah: de nieuwe online marktplaats voor eersteklas tweedehands interieur en kunst. 

Vertel, hoe is Whoppah anders dan de online marktplaats die wij al kennen?

„Het is een online marktplaats, waar je spullen kunt kopen en verkopen. We onderscheiden ons doordat Whoppah alleen hoge kwaliteit tweedehands design, vintage meubels en kunst aanbiedt.”

Wat doe jij precies bij Whoppah?

„Zo simpel mogelijk: ik ben verantwoordelijk voor het definiëren en optimaliseren van interne en externe processen. Dat gaat bijvoorbeeld om het verkoopproces. Als iemand iets verkoopt, mag hij of zij het geld pas hebben als de ander het product in goede orde heeft ontvangen. Hoe verloopt zo’n transactie succesvol? Hoe ga je om met om met onenigheid tussen koper en verkoper? En nu we ons verder oriënteren op de buitenlandse markt onderzoek ik wat nodig is voor internationale expansie. Heel afwisselend dus.”

„Als klein mannetje tekende ik al plattegronden van mijn kamer en hoe ik deze kon indelen."

Wat is zo leuk aan jouw baan?

„Ik vind het leuk om aan de gebruikerskant te zitten. Soms bestaat mijn werk uit best ingewikkelde materie, maar ik word gedwongen om dingen simpel te maken. Anders zouden consumenten het niet kunnen gebruiken. Daarnaast past Whoppah inhoudelijk gezien ook bij mij. Ik wilde vroeger altijd binnenhuisarchitect worden. Als klein mannetje tekende ik al plattegronden van mijn kamer en hoe ik deze kon indelen. Dit is het dichtst bij binnenhuisarchitect dat ik ga komen, denk ik”, zegt hij lachend.

Je studeerde Bedrijfswiskunde en Informatica aan de VU. Hoe vond je dat?

„Het is een hele goede opleiding. Ik vond het leuk dat het niet alleen ging om het bewijs begrijpen, maar ook om zelf bewijs leveren. Wiskunde was altijd al mijn favoriete vak, maar ik wilde niet alleen in de theorie blijven hangen. Deze opleiding heeft ook het tastbare consumentenaspect door het toepassen van wiskundige modellen op real life business cases."

Laurens


„Mijn afstudeerproject deed ik bij KLM. Ik zocht uit hoe de vliegmaatschappij een zo hoog mogelijke bezettingsgraad van vliegtuigen kon bereiken. Daarvoor keek ik naar het zoekgedrag van consumenten. Wanneer zoeken mensen? Hoe lang van tevoren zoeken zij? Op basis van die data ontwikkelde ik een algoritme waardoor er geen halflege vliegtuigen de lucht in hoeven.”

Hoe pas je de studie nu nog toe?

„Ik gebruik veel van mijn kennis op een dagelijkse basis. Door zowel het analytische als het business aspect van deze studie, kan ik bij Whoppah de schakel vormen tussen business en IT. Ik kan uitleggen aan mensen met minder IT-kennis waarom iets technisch wel of niet kan en ik kan van de collega’s van IT begrijpen waarom het niet kan.”

„‘Dit kunnen we beter én goedkoper zelf aanbieden’, dachten wij toen."

Je bent ook een bureau voor examentrainingen gestart, vertel!

Laurens lacht: „Dat is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Tijdens mijn bachelor gaf ik samen met een vriend bijles aan middelbare scholieren bij Instituut de Leeuw. Toen zagen wij dat er examentrainingen aangeboden werden door andere partijen. Iets dat wij nog niet deden. ‘Dit kunnen we beter én goedkoper zelf aanbieden’, dachten wij. Onder de vleugel van de Leeuw hebben we een pilot gedaan en dat ging als een speer."

„We gingen zelfstandig verder onder de naam ‘Upgrade Examentrainingen’ en dat was een groot succes. Het tweede jaar hadden we zelf al docenten in dienst. In die tijd ging ik ook voor mijn stage bij Heineken een halfjaar naar Nigeria. Daar werkte ik in het weekend en mijn vrije uren om het bedrijf in Nederland draaiende te houden. Het jaar daarna woonde ik in Londen en Shanghai en werd het te veel. Toen zijn we gestopt. Maar wie weet of ik ooit weer een eigen onderneming start."