Foto: Justin Heyl

Laurens zegt het met bloemen

Marjolein de Jong4 September 2019

VU-alumnus Laurens Mulder startte met twee vrienden The Flower Family, een start-up die nét even anders is dan andere in de bloemenbranche: “Als de klant bestelt, staan de bloemen nog op het land.”

 Je groeide op in de bollenstreek en je vader zat al in bloemenbranche. Had je eigenlijk een keuze?

Laurens lacht. „Gelukkig wel, maar het zit inderdaad in mijn bloed. Als klein jochie liep ik al tussen de bloemen. Mijn vader heeft een bloemexportbedrijf naar Noord-Frankrijk. Ik hielp mee met kleine klusjes, laadde karren in en met kerst beglitterde ik samen met mijn jeugdvriend - die nu mijn compagnon is - de bloemen. "

 Waarom koos je voor het starten van een eigen bedrijf en ging je niet bij je vader aan de slag?

„Ik zag van dichtbij wat er beter kon in zijn bedrijf, maar kreeg als reactie dat de bloemenwereld anders was en ‘het nu eenmaal altijd zo ging’. Van mijn vader, maar ook van de rest van het personeel. ‘Waar komt die weerstand vandaan?’, dacht ik en schreef voor mijn studie Organisatiewetenschappen mijn scriptie over innovatie binnen familiebedrijven." 

Laurens


"Wat ik leerde was dat een bedrijf een organisme is dat zich vormt naar de omgeving. Dingen veranderen, dus je moet mee veranderen. Vanuit menselijk perspectief is dat soms lastig. Toen ik verbeteringen wilde uitvoeren, zei mijn vader: ‘Als je het allemaal zo goed weet, ga je het zelf maar doen.’ Daar ben ik hem achteraf dankbaar voor."

 Wat doen jullie anders dan concurrenten?

„Bloemen kun je in principe overal krijgen. Wij willen hoge kwaliteit bieden, een maatschappelijke toevoeging op sociaal gebied en duurzaam zijn. We gebruiken zoveel mogelijk dezelfde lokale kwekers die wij zelf hebben geselecteerd op duurzaamheid. Ik zag tijdens mijn scriptieonderzoek namelijk dat er veel kwaliteit en duurzaamheid van een product verloren gaat door de vele schakels in de logistieke keten. Dat doorbreken wij door direct te schakelen met de boer. Wij hebben zelf nooit voorraad en dus nooit verspilling."

En hoe ziet die sociale factor eruit?

„De boeketten worden samengesteld door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze mensen zouden normaal gesproken thuis zitten. Zo hebben we Hasan, een Syrische vluchteling. Hij was vroeger bloemist in Damascus, maar kon in Nederland geen werk vinden. Nu werkt hij een paar dagen per week bij ons en bloeit hij enorm op. Het is een toevoegde waarde aan een bos bloemen."

 Wat kunnen we in de toekomst van jullie verwachten?

„We zijn momenteel nog een klein zaadje, maar willen op lange termijn het eerste sociaal duurzame bloemenmerk op internationaal gebied worden. We hebben te maken met minimale bestelhoeveelheden bij onze leveranciers en dat halen we nu nog niet altijd. Soms blijft er wat van over. Dat brengen we naar bejaardentehuizen in Amsterdam en soms hebben onze vriendinnetjes geluk."

 

Speciaal voor lezers van VU Magazine heeft The Flower Family een kortingscode. Vul de code VU_Alumni in bij je bestelling en betaal geen bezorgkosten.