Naast de koffieautomaat staan twee rijen vliegtuigstoelen, de gangen staan vol lichtblauwe modelvliegtuigen en via een rond raam op de zevende verdieping kijk je recht op de luchtverkeerstoren van Schiphol. In het hoofdkantoor in Amstelveen vertellen drie VU-alumni over hun werk bij KLM. Ze kennen elkaar niet. Dat is niet zo raar, want wel 32.000 werknemers maken deel uit van de grote, blauwe familie. ‘Er zijn KLM’ers die hier generaties lang werken.’
Jelmer Bruijn (1984) studeerde een paar jaar Informatica aan de VU en deed daarna de KLM Luchtvaarschool. Hij combineert de twee opleidingen prachtig in zijn huidige werk: hij is co-piloot én projectmanager digitalisering voor flight operations.
“De luchtvaartbranche is altijd vrij conservatief, dus ook nadat de computers al lang gemeengoed waren, hielden wij vast aan papier in de cockpit. We hadden papieren kaarten om te navigeren en kregen elke vlucht een vliegplan mee van wel 90 kantjes, over de vliegroute, landingsbanen en weersvoorspellingen. Ook hadden we 25 kilo aan boeken mee, waaronder het vliegtuighandboek. De afgelopen tijd hebben gewerkt aan digitalisering en nu werken we met iPads in de cockpit. Daarmee besparen we veel extra gewicht, en dus zo’n 20 liter brandstof per vlucht.”
Als co-piloot vliegt Bruijn op de Boeing 737. “Ik vlieg veel binnen Europa. Kiev, Moskou en Tel Aviv zijn de verste bestemmingen die je bereikt met een 737.”
Barbara van Koppen (1966) rondde in 1991 haar rechtenstudie af aan de VU, na een bachelor Business Administration aan Nyenrode. Sinds 1996 werkt ze bij KLM. De laatste jaren is ze verantwoordelijk voor een groot aantal afdelingen van het hoofdkantoor van KLM, zoals Public Affairs, communicatie en juridische zaken. Senior Vice President Corporate Center & General Counsel is ze. “Het is mijn verantwoordelijkheid de cohesie tussen die afdelingen te bevorderen en ik moet ervoor zorgen dat we met elkaar het beste doen voor KLM. Ook houd ik me bezig met inhoudelijke dossiers, zoals de nieuwe privacywet die in mei 2018 ingaat. KLM heeft natuurlijk veel persoonsgegevens van passagiers en medewerkers. Die gegevens mag je gebruiken, maar moet je ook beschermen. De EU stelt hogere eisen aan die bescherming.”
Jamie Teo (1991) rondde dit jaar haar Bachelor International Business Administration af. Omdat ze een tussenjaar had, besloot ze stage te lopen bij de IT-afdeling van KLM. “KLM en Air France willen gezamenlijke computerprogramma’s waarmee medewerkers online kunnen samenwerken. Hiermee kunnen ze documenten delen, elkaar berichten sturen en met grote groepen Skype-meetings houden. In demo-sessies leg ik uit hoe deze Office 365 tools werken en ik help mensen wanneer ze er problemen mee ondervinden. Deze week was ik in Toulouse om samen met de collega’s van Air France te werken aan de Franse versies van de user guides.”
Waarom wilden jullie bij KLM werken?
Teo: “De eerste vlucht die ik als kind maakte was met KLM. Ik vond de stewardessen toen heel enthousiast, ze kwamen in mijn wangen knijpen en zo,” zegt ze lachend. “Eigenlijk wilde ik heel graag stewardess worden, maar daar ben ik te klein voor. Dus ging ik op zoek naar ander werk bij KLM dat bij mijn studie paste.”
Bruijn: “Vroeger speelde ik veel Microsoft Flight Simulator, maar piloot worden leek mij een beroep voor superhelden. Het besef dat piloten gewoon normale mensen zijn, kwam pas toen ik een schoonvader kreeg die gezagvoerder was en daar mooie verhalen over vertelde. Toen besloot ik mee te doen aan de selectie voor de Luchtvaartschool.”
Van Koppen: “Ik werkte eerst bij UPS, een grote Amerikaanse pakketvervoerder, maar ik zocht meer uitdaging. Het was een bewuste keus om naar KLM te gaan. KLM heeft toch een enorme aantrekkingskracht. Het bedrijf en het vliegen hebben iets magisch… Het is moeilijk uit te leggen wat dat is. Je moet er werken eer je weet wat dat ‘blauwe gevoel’ is.”
Een grote, blauwe familie?
Van Koppen: “Dat geldt niet letterlijk voor mij, al werk ik hier al 20 jaar, maar er zijn KLM’ers die hier generaties lang werken.”
Bruijn: “Het voelt wel zo, als familie. De sfeer is fantastisch. Vaak ga je met een crew een paar dagen op pad, je hebt dan hetzelfde doel en dat geeft veel cohesie. Het is alsof je elkaar al jaren kent, terwijl dat niet zo hoeft te zijn, want er werken wel 2700 piloten en 10.000 cabineleden bij KLM. Maar het zijn hetzelfde type mensen, iedereen is heel gemotiveerd en gebruikt zijn gezonde verstand. Dat vind ik heel leuk.”
Van Koppen: “Iedereen houdt hier van hard werken en gaat voor het bedrijf en voor de passagiers. In de winterperiode moeten vliegtuigen gede-iced worden als het vriest en kunnen werknemers zich vrijwillig laten opleiden tot de-icer. In de kerstperiode is het bij de afdeling Cargo altijd enorm druk in de loods, door alle postzakken vol kerstkaarten en cadeautjes. Dan wordt er ook een beroep gedaan op mensen van kantoor om een dag of twee te komen helpen. Het is dan alle hens aan dek!”
Komt je VU-opleiding nog van pas?
Teo: “Eerlijk gezegd verander ik door deze stage juist van studierichting. Tijdens mijn bacheloropleiding dacht ik me te willen specialiseren in marketing, maar door deze KLM-stage kwam ik erachter dat ik IT-management veel leuker vind. Daarom begin ik in september met de master Business Administration: Digital Business & Innovation aan de VU.”
Van Koppen: “Door mijn studie rechten heb ik wel een gevoel voor de hoofdlijnen. Erg handig gezien mijn verantwoordelijkheden, hoewel die breder zijn dan sec juridisch. Ook word je als jurist wel getraind in het scheiden van hoofd- en bijzaken, je leert goed formuleren en structureren. Daar heb ik veel aan in mijn werk.”
Bruijn: “Vliegen is het in de praktijk brengen van IT-dingen die ik tijdens mijn studie Informatica heb geleerd. Vliegtuigen zijn een soort vliegende computers. Dat maakt het een interessante combinatie voor mij.”