Foto: Tony's Chocolonely

WERKEN BIJ TONY’S CHOCOLONELY

RENSKE VERMEIJDEN & MARIJKE BLEEKER23 May 2016

Tony’s Chocolonely gaat voor een 100% slaafvrije chocoladewereld en gebruikt, naast hun Fairtrade-chocolade, zo veel mogelijk Fairtrade-gecertificeerde ingrediënten. Perfecte werkplek voor betrokken VU-alumni. VU Magazine bezocht Nederlands grootste chocoladebedrijf in Amsterdam en sprak met Kirsten van Caspel, social communicatiespecialist en Lean Goedegebuure, manager logistiek. Lean kwam die ochtend net terug van een bezoek aan lokale cacaoboeren in Ivoorkust.

Tony's Chocolonely Kirsten

Waarom zijn jullie bij Tony’s gaan werken? Lean: “Na mijn studie transport and supply chain management ben ik voor Heineken naar Burundi gegaan voor anderhalf jaar. Ik voelde me echt een avonturier. Daarna werkte ik op de exportafdeling in Zoeterwoude, maar ik miste het ondernemende en duurzame karakter. Toen ik later op vakantie was in Rwanda ontving ik een melding van LinkedIn voor een vacature van Tony’s Chocolonely. Geland op Schiphol ben ik meteen doorgegaan naar het sollicitatiegesprek!”

Kirsten: “Hiervoor had ik een baan bij een social media-bureau. Ontzettend leuk, maar ik miste toch een stukje betrokkenheid in het werk, er is zoveel mis in de wereld in allerlei industrieën. Na mijn bachelor media, information and communication aan de Hogeschool van Amsterdam heb ik een reis gemaakt door Zuid-Amerika en na mijn master aan de VU ben ik door Australië, Nieuw-Zeeland en Vietnam gereisd. Door alle indrukken die ik daar heb opgedaan wilde ik graag iets moois doen voor de wereld en door mijzelf de vraag te stellen: waar word ik nou echt blij van? Tony’s Chocolonely stond voor mij absoluut op nummer één, dus ik heb ze toen zelf benaderd. Ondanks dat er geen openstaande vacature was, bleek er achter de schermen wel iets op de plank te liggen en mocht ik aan de slag als social communicatiespecialist.”

Wat is het mooiste aan je baan? Kirsten: “Ik vind het heel tof dat we met weinig budget en een relatief klein team toch heel veel teweeg brengen, zowel hier, met bewustwording, als in West-Afrika, door lokaal écht impact te maken. We doen niet aan betaalde marketing (print, TV, etc.), dus social media zijn de belangrijkste dagelijkse kanalen om ons verhaal te vertellen en daar ben ik verantwoordelijk voor. Ik sta in direct contact met de consument en ben de ogen, oren én de stem van het merk op social.”
“Daarnaast bedenken we veel kleinere campagnes zelf binnen het marketing team. Zoals onze 1-aprilgrap over een nieuwe spacereep, met wiet. In een half uurtje bedacht en in elkaar gezet. We kregen meer dan 400 e-mails. Heel veel mensen geloofden het! Dat vind ik zo mooi. En je bent altijd bezig met de missie, in alles wat je doet, elke dag. Draagt het bij aan de missie? Dan gaan we ervoor.”
Lean: “De binding van ons bedrijf met het begin van onze keten is een essentieel onderdeel van ons bedrijf en onze missie en voor mij zeker een belangrijke reden waarom ik het zo leuk vind om hier te werken.”

Tony's Chocolonely Lean

Heeft de visie van Tony’s Chocolonely invloed op je persoonlijke denken en doen? Lean: “Ik had het voordat ik bij Tony Chocolonely ging werken eigenlijk al, maar je hebt hier wel meer mensen om je heen die er mee bezig zijn, dus kun je wel wat ideeën uitwisselen. We hebben maandelijks ook een gezamenlijke ontbijtsessie waarbij we sprekers uitnodigen en goede initiatieven met elkaar bespreken. We zijn een kleine organisatie en delen veel met elkaar. We zijn bijna een soort familie.”
Kirsten: “Ik let steeds bewuster op bijvoorbeeld kleding en schoenen, waar ik wel en niet meer koop.”

Hoeveel repen Tony’s eten jullie? Lean: “Ik denk dat ik er vijftig keer zoveel uitdeel als dat ik er zelf opeet. Ik kan niet meer zonder chocolade op een feestje komen. Onze reep is echt ons visitekaartje. De regel is dat niemand het kantoor verlaat zonder reep. Zelfs de postbode krijgt een reep mee.”
Kirsten: “Verleiding is er altijd wel, zeker als er een nieuwe reep is die toch wel heel lekker is, dan is het best wel moeilijk om die te laten liggen. Maar we sporten gelukkig allemaal.”

Wist je dat:

  • De Tony’s Chocolonely reep expres ongelijk verdeeld is, om zo de ongelijkheid in de chocoladewereld onder de aandacht te brengen?
  • De op het eerste gezicht onlogische rode wikkel voor melkchocolade is gekozen om de alarmerende boodschap onder de aandacht brengen?
  • Tony’s Chocolonely later dit jaar waarschijnlijk ook witte chocoladerepen op de markt brengt? De cacaoboter die ze daarvoor nodig hebben is dan volledig traceerbaar.
  • Er plannen zijn voor een eigen chocoladefabriek met een achtbaan in Amsterdam-Noord? 

Tony de Movie

’Deels jongensboek, deels guerrillajournalistiek’, zegt NRC over de film Tony. De film vertelt het verhaal van een stel jonge Nederlandse journalisten die korte metten willen maken met de kind slavernij in de cacao-industrie. Hun reis op weg naar een slaafvrije cacaowereld begint in 2003 als onderdeel van het tv-programma Keuringsdienst van WaardeTony combineert aan archiefmateriaal met nieuwe filmbeelden om een zowel grappige als ontroerende, maar bovenal inspirerende ontstaansgeschiedenis te reconstrueren. De film laat zien hoe lastig het is om fundamentele fouten en onrechtvaardigheid uit een wereldwijd systeem te elimineren. Maar het is niet onmogelijk.