Foto: Peter Valckx, Yvonne Compier, Marieke Wijntjes

Marketing: 1 studie, 3 banen

Floor Schrijvers14 September 2017

Inmiddels zijn er meer dan 100.000 VU-alumni. Waar kwamen ze na hun studie terecht? In deze rubriek portretteren we drie alumni die dezelfde opleiding deden. Deze keer alumni marketing.

IRIS ACKERMAN UIT AMSTERDAM (1987), AFGESTUDEERD IN 2011
‘Marketing en duurzaamheid gaan goed samen’
Iris Ackerman

Wat doe je voor werk? ‘Ik werk voor COCO-MAT, een internationaal lifestylemerk met winkels in 18 landen. COCO-MAT verkoopt slaap- en woonproducten van volledig natuurlijk materiaal, waaronder bedden en matrassen. Ik ben met een collega verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en de PR van het merk in Nederland.’

Hoe kom je bij COCO-MAT terecht? ‘Ik wilde graag werken bij een bedrijf dat duurzaam en bewust produceert. Dat was nog best moeilijk te vinden, omdat ik afstudeerde tijdens de crisis. Ik heb daarom eerst tijdelijke opdrachten gedaan voor verschillende duurzame bedrijven. Bij COCO-MAT ben ik binnengekomen als tijdelijke vervanger voor iemand die met zwangerschapsverlof ging. Daarna is mijn contract verlengd en inmiddels werk ik er al ruim een jaar.’

Bij de opleiding marketing denk ik niet meteen aan iemand die duurzaamheid heel belangrijk vindt. ‘Voor mij gaat het goed samen. Ik vind het interessant te onderzoeken hoe je een dienst of product succesvol lanceert, en zorgt dat het succesvol blijft. Maar dat betekent niet dat ik vind dat we zo veel mogelijk moeten produceren. Ik vind het belangrijk dat producten het milieu zo min mogelijk belasten en dat ze onder goede omstandigheden worden gemaakt. Bedrijven zijn hier ook steeds meer mee bezig, dus het zal in de opleiding ook steeds belangrijker worden.’

Wat is je mooiste herinnering aan je studietijd? ‘Het moment dat ik hoorde dat mijn scriptie was goedgekeurd en ik daarmee mijn master had afgerond. Ik had hiervoor hbo gedaan en moest voor deze master hard werken. Dat ik toch binnen de tijd afstudeerde was een enorme boost voor mijn zelfvertrouwen.’

HANS DRENTH (1967) UIT AMSTERDAM, AFGESTUDEERD IN 1991
‘Eerlijk gezegd moest ik ook dingen áfleren toen ik ging werken’
Hans Drenth

Wat doe je voor werk? ‘Ik heb mijn eigen bedrijf in digitale marketing: som digital, dat staat voor smart online marketing. Met mijn collega’s verbeteren we de marketing van onze klanten. Met als uiteindelijke doel: beter presterende sites en een hogere conversie.’

Heb je nog veel aan je opleiding? ‘Zeker! Maar eerlijk gezegd moest ik ook dingen áfleren nadat ik begon met werken en dan vooral het academische schrijven. Het heeft zeker zo’n drie jaar geduurd voordat ik actief en pakkend kon schrijven.’

Hoe was je studententijd? ‘Ik herinner het me vooral als een periode van feest en kameraadschap. Ik zat bij het VU-corps, een studentenvereniging die nu L.A.N.X. heet. Ik was actief lid, had verschillende functies in het bestuur van mijn dispuut en woonde met acht andere leden in een huis aan de Weteringsschans. Daarnaast werkte ik als autokoerier met zeer gevarieerde en gezellige collega’s.’

Waar bewaar je goede herinneringen aan? ‘Drie jaar achter elkaar ben ik begeleider geweest op zomerkampen voor kansarme kinderen. Die werden op Vlieland georganiseerd door de Rotary-club en je kon er via het corps voor gevraagd worden. Met een andere student kreeg je dan tien dagen lang een groepje onder je hoede. We wisten natuurlijk niets van opvoeden af en hadden geen idee van de problemen die deze kinderen thuis hadden. Wij leefden als onbezorgde studenten in een bubbel, maar daardoor konden wij juist goed lol trappen met ze. Als we afscheid moesten nemen op de kade in Harlingen waren alle kinderen in tranen, en zag je ook de studenten zich verbijten.’

FLORIS DAAMEN UIT UTRECHT (1980), AFGESTUDEERD IN 2007
‘Ik vind het heerlijk om in de rol van de consument te kruipen’
Floris Daamen

Waarom besloot je de master Marketing te doen? ‘Ik had hiervoor hbo logistiek en economie gedaan in Utrecht. Ik merkte al snel dat vooral de commerciële en strategische kant me aansprak, en de puur logistieke kant minder. Het leren ging me ook best makkelijk af, dus ik durfde de stap naar de universiteit wel aan. De master werd in Utrecht niet aangeboden, dus kwam ik bij de VU terecht.’

Woonde je op kamers? ‘Met een vriend van het hbo ben ik naar Amsterdam verhuisd. We vonden samen een appartement en deden dezelfde premaster, en hadden daardoor hetzelfde ritme. Dat was heel prettig: voor de tentamens doken we samen de bibliotheek in en na de tentamens de kroeg. We hebben nog steeds contact en ook nu lijken onze levens op elkaar: we hebben nu allebei sinds een paar jaar kinderen.’

Wie was je favoriete docent? ‘Pieter van Helsdingen van marketingstrategie. Hij kwam uit het bedrijfsleven, had lange tijd bij ABN Amro gewerkt. Daar kon hij heel enthousiast over vertellen. Ook was hij echt geïnteresseerd in ons als persoon, en ging hij vaak wat met ons drinken na het college.’

Wat houdt je werk in? ‘Ik ben marketingmanager voor de afdeling Creamy Creation van FrieslandCampina. Creamy Creation levert wereldwijd roomlikeuren aan verschillende merkeigenaren. Onze klanten zijn bedrijven, en voor de marketing ga ik bijvoorbeeld beurzen af op zoek naar de laatste trends en ontwikkelingen. Ik vind het heerlijk om in de huid van de consument te kruipen: consumentengedrag was ook tijdens mijn studie mijn favoriete vak.’